Ticker

6/recent/ticker-posts

Bola Sepak : Liga Super Malaysia

Liga Super Malaysia merupakan satu liga bola sepak yang menarik dan berkualiti tinggi di Asia Tenggara. Liga Super Malaysia merupakan liga utama di Malaysia dan disertai oleh pasukan terbaik dalam Malaysia yang mewakili negeri masing - masing. Liga Super Malaysia bermula pada tahun 2004  dimana 8 pasukan sahaja yang terlibat diikut pada tahun 2007 hinnga 2008 13 pasukan dan pada tahun 2009 hingga 2012 terdapat 14 pasukan dan ia kembali kepada 12 pasukan pada tahun 2013 hingga 2022. Kini tahun 2023 akan 14 pasukan akan betanding. Liga Super Malaysia menjadi tempat pemain tempatan memperlihatkan bakat yang ada untuk mewakili negara Malaysia. Liga Super Malaysia terdiri daripada 14 pasukan yang akan bersaing dalam bentuk liga. Pasukan yang juara dan naib juara akan layak ke kejohanan AFC.

liga super malaysia

Telegram https://Bola sepak Malaysia
Baca juga : bola-sepak-malaysia
Facebook : facebook.com/Info Bola Sepak

Pengenalan

Liga Super Malaysia ini bermula pada tahun 2004 yang menggantikan Liga M. Liga Super ini merupakan pentas terbaik bagi pemain untuk beraksi dengan cemerlang dan pemain cemerlang akan dipanggil untuk mewakili negara. 14 Pasukan terbaik akan bermain untuk liga super ini bagi merebut kedudukan juara dan naib juara. Selain pemain tempatan yang bermain dalam liga super, pemain import juga dibenarkan bermain mewakili pasukan tersebut.

Sejarah

Liga Super bermula pada tahun 1982 dan ia merupakan syarat bagi setiap pasukan untuk layak ke peringkat kelayakan Piala Malaysia. Liga Super merupakan kejohanan yang penting dalam kalendar bola sepak di Malaysia. Pasukan ATM dan Polis diraja Malaysia merupakan pasukan terawal yang terlibat dalam kejohanan ini dan pasukan jemputan Singapura dan Brunie menyertai Liga Malaysia. Pada tahun 1996, pertandingan secara profesional diperkenalkan dan kelab - kelab lain mula menyertai pertandingan ini.

pasukan liga super


Format Pertandingan

Pertandingan Liga Super Malaysia menggunakan format liga dimana ia melibatkan 14 pasukan yang bertanding. ia bermaksud 14 perlawanan di tempat tuan rumah dan 14 perlawanan di tempat lawan makan semua perlawanan ialah 28 perlawanan. Bagi Pasukan yang johan dan naib johan akan pergi ke kejohanan AFC manakala pasukan 2 pasukan terbawah akan turun ke Liga Premier Malaysia.

Kouta Pemain Import

Dalam kejohanan Liga Super Malaysia setiap pasukan dibenarkan untuk menggunakan khidmat pemain import bagi memeriahkan lagi kejohanan liga super Malaysia sekali memartabkan liga super ini di mata Asia. Setiap pasukan dibenarkan menggunakan khidmat 4 orang pemain import dengan 1 daripadanya adalah kuota pemain dari negara Asia.

Kouta import liga super

Penaja

Bermula pada tahun 1989 hingga sekarang terdapat banyak penaja yang terlibat dalam penajaan liga super Malaysia ini. Pada tahun 1989 penaja yang pertama yang menaja ialah Dunhill hingga tahun 2004 dan dikuti oleh Telekom Malaysia (TM) pada tahun 2005 hingga 2010. Astro tidak terlepas peluang untuk menaja Liga Super ini pada tahun 2012 hingga 2014 dan diikuti oleh Unifi penaja pada tahun 2018. Penaja bagi tahun 2020 ialah CIMB dan Pasukan Pakaian Hari - Hari (PPHH). Pada tahun 2022, Unifi sekali lagi menjadi penaja bagi Liga Super Malaysia dan pada tahun 2023, Astro telah menjadi penaja Liga Super Malaysia.

penaja liga super

Senarai Juara

Berikut merupakan pasukan yang telah menjuarai Liga Super Malaysia bermula tahun 2004 dan naib juara serta tempat ke-3.

pasukan juara liga super


Kesimpulan
Liga Super Malaysia adalah salah satu liga bola sepak terkemuka di Asia Tenggaea yang memainkan peranan penting dalam mengembangkan dan mempromosikan sukan ini di Malaysia. Dengan format pertandingan yang serba menarik dan penyertaan pemain tempatan dan import yang berkualiti, liga ini terus menjadu tumpuan utama dalam kalender sukan negara.

Baca juga :


Catat Ulasan

0 Ulasan