Ticker

6/recent/ticker-posts

Cara masukkan garam dalam masakan dengan betul

Cara masukkan garam dalam masakan

Ramai rakyat Malaysia boleh memasak tidak kira sama ada lelaki atau perempuan. Namun untuk bidang Kulinari banyak di dominasi oleh chef - chef lelaki dan di kedai - kedai makan juga di dominasi oleh tukang masak lelaki.

Telegram https://Tips kesihatan
Baca juga cara-membaca-tekanan-darah

Namun, chef di rumah kebanyakannya daripada kaum wanita. Selain itu, majoriti perempuan boleh memasak berbanding lelaki. Setiap negeri di Malaysia mempunyai menu masakan tradisi masing - masing, namun adakah cara kita memasak sebelum ini mengikut cara yang betul atau sekadar pakat muat sahaja.

Kementerian Kesihatan Malaysia bahagian pemakanan ada mengeluarkan cara betul hendak memasukkan garam ketika hendak memasak. Cara betul memasukkan garam kita masakan adalah setelah selesai melakukan masakan iaitu ketika menutup air masakan bukan semasa permulaan masakan atau semasa masakan.

Pegambilan garam perlu dikawal untuk masakan. Hal ini demikian kerana, terlebih ya garam akan mendatang kemudaratan kepada kesihatan dan penyakit paling popular di Malaysia akibat pengambilan gambar berlebihan semasa melakukan masakan ialah penyakit darah tinggi. Penyakit darah tinggi ini terkena pada semua golongan tidak kira muda atau tua.. 

Betulkan yang salah salah dan biasakan yang betul 

                                                               Kredit FB Pages KKM


Catat Ulasan

0 Ulasan