Ticker

6/recent/ticker-posts

Gaji 2024 : Tarikh & Bonus Penjawat Awam

Gaji penjawat awam terdiri daripada beberapa komponen iaitu gaji pokok, elaun tetap kerajaan, elauan rumah dan faedah lain. Jadual pembayaran gaji penjawat awam 2024 telah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Malaysia (JANM) sebagai rujukan kepada semua penjawat agar memudahkan penjawat awam menguruskan perbelanjaan setiap bulan dengan bijak dan teratur. Selain itu, ia menjadi rujukan Kementerian atau jabatan dalam memastikan tatacara pengurusan bayaran gaji/emolumen dijalankan dengan teratur dan lancar mengikut tarikh yang telah ditetapkan oleh Jabatan Akauntan Malaysia (JANM).

TARIKH PEMBAYARAN EMOLUMEN BULANAN BAGI TAHUN 2024

Baca juga : takwim-persekolahan-dan-cuti-sesi
Telegram : https://t.me/penjawat awam

Peraturan Pembayaran Gaji

Pembayaran gaji penjawat awam mestilah mengikut jadual pembayaran gaji 2024 yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Malaysia (JANM), maka ia menjadi tanggungjawab pejabat perakaunan menetapkan tarikh pemprosesan larian emolumen bulnan untuk dipatuhi oleh pusat tanggungjawab (PTJ) 

Tarikh pembayaran gaji 2024

Tarikh Pembayaran Gaji

Bagi semua penjawat awam persekutuan, tarikh pembayaran gaji sangat penting bagi memastikan perancangan kewangan dapat diatur dengan bagi sebelum menunggu gaji pada bulan seterusnya. Pengurusan gaji yang baik sangat penting untuk mengelakkan seseorang penjawat awam kehabisan duit sebelum sampai gaji seterusnya. Berikut merupakan jadual pembayaran gaji 2024 bagi pekerja awam perseketuan.

tarikh pembayaran gaji 2024
Jadual pembayaran gaji 2024

SURAT PEKELILING AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA BILANGAN 6 TAHUN 2023 

Berikut dilampirkan Surat Pekeliling


Panduan Semak Slip Gaji

Kepada semua penjawat awam persekutuan, anda boleh menyemak slip gaji seminggu awal sebelum gaji dimasukkan ke dalam akaun. Semakan Slip Gaji boleh dilakukan pada laman sesawang epenyatagaji-laporan.anm.gov.my

Semakan slip gaji bagi penjawat awam sangat penting bagi mengelakkan berlakunya kesalahan pada gaji bulanan, maka menjadi tanggungjawab penjawat awam untuk menyemak slip gaji masing. Langkah menyemak slip gaji

Masukkan No.KP dan Kata Laluan dengan betul


Semakan penyata gaji

Pergi ke penyata gaji dan kil padan sendiri  seterusnya pilih bulan yang hendak anda melihat slip gaji tersebut dan muat turun.

Kesimpulan

Jadual pembayaran gaji setiap bulan sangat penting kepada penjawat awam agar memudahkan pengurusan kewangan selama sebulan sebelum menunggu kedatangan gaji pada bulan seterusnya. Selain itu, jadual pembayaran gaji ini juga menjadi rujukan jabatan perakaunan memastikan PTJ melakukan proses pembayaran gaji mengikut tarikh yang ditetapkan.

Baca juga :

Catat Ulasan

0 Ulasan