Ticker

6/recent/ticker-posts

Soalan Terkumpul Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG)

Contoh Soalan Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG)

Contoh Soalan Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG)

Seperti semua sedia maklum, Pengambilan khas guru secara one-off ini akan dibuka pada 7 julai 2021. Memetik kata - kata Menteri Kanan Pendidikan, Dr. Radzi Jidin, pengambilan guru secara khas ini melibatkan pengambilan terbesar iaitu 18 ribu guru.

Hal ini kerana, menurut Menteri Kanan Pendidikan pengambilan guru secara khas ini bagi mengatasi masalah kekurangan guru di sekolah. Maka dengan pengambilan guru ini diharap ia mampu menampung masalah kekurangan guru disekolah. Hal ini kerana, seandainya sekolah itu kekurangan guru maka akan bebanan yang tinggi pada guru tersebut.

Penempatan guru baharu ini bermula pada bulan Oktober 2021 secara berperingkat melibatkan negeri - negeri yang kritikal guru seperti Sarawak, Sabah, Johor dan Selangor. Pengambilan Khas ini terbuka kepada semua graduan yang memiliki ijazah yang berkaitan namun ijazah dalam pendidikan iaitu ISMP diberi keutamaan seandainnya ia dalam bidang.

Untuk menjadi guru, anda perlu dahulu mengisi MySPP : https://www.awekbawang.com/2021/06/myspp-login.html

Untuk melayakkan anda ditempatkan menjadi sebagai seorang Guru ialah anda perlu menduduki Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG). Ujian UCKG ini merupakan Ujian pertama ada selepas permohonan anda diterima. Selepas anda lulus Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) ini barulah anda di panggil untuk Ujian Temuduga Pula.

Baca juga Contoh soalan IV Menggunakan CIsco Webex

Sama seperti pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dan IPG sebelum mreka ditempatkan dalam bidang pendidikan mereka akan menduduki Ujian MEdsi iaitu sama seperti Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) dan selepas lulus barulah dipanggil untuk sesi Temuduga.

Untuk Pengetahuan Semua, pada Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG) inilah ramai yang terkandas kerana menjawab soalan tidak mewakili diri anda sebagai guru.

Disini saya ada buat penyusunan semula soalan - soalan UKCG mengikut kategori (bahagian A & B) supaya mudah untuk faham dan dibincangkan. Untuk makluman, Semua soalan diambil dari pelbagai sumber yg ada. Saya mohon maaf awal2 jikalau terdpat kesilapan pada jawapan.. Ini Kerana semua jawapan merujuk kepada skema yg diberikan. Mungkin juga terdapat sedikit typo pada tulisan disebabkan kesuntukan masa.. Harap ia boleh faham😅 Mana - mana soalan yg tiada boleh la topup masing - masing, mungkin ada soalan yg tercicir.

Kredit : Adibah Rosle

Berikut Merupakan Contoh Soalan Ujian Kelayakan Calon Guru (UKCG)

Bahagian A
Setuju : UKCG Setuju
Tidak Setuju : UCKG Tidak Setuju

Bahagian B :
Bahagian B

InsyaAllah.. Semoga kita semua dipermudahkan urusan dalam menjawab soalan dan beroleh kejayaan.. Aminn

Catat Ulasan

8 Ulasan

  1. Terima kasih atas info. Semoga dipermudahkan urusan tuan.. InshaAllah

    BalasPadam
  2. terima kasih sy download ya sgt bermanfaat

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah, terima kasih byk2 yaaa untuk tipsnya!

    BalasPadam
  4. terima kasih atas info. Sangat berguna!

    BalasPadam
  5. Terimah kasih saudari, hanya Allah saja yang mampu membalas jasa dan ilmu yang telah diberi 😊

    BalasPadam
  6. terima kasih atas perkongsian ini. semoga tuhan merahmati tuan/puan. doakan sy ada rezeki untuk melanjutkan pelajarn di ipg pada tahun ini, inshaallah

    BalasPadam