Ticker

6/recent/ticker-posts

LAFAZ NIAT PUASA RAMADHAN

LAFAZ NIAT PUASA RAMADHAN

LAFAZ NIAT PUASA RAMADHAN

Pada Bulan Ramadhan diwajibkan berpuasa kepada semua Umat Islam di Seluruh dunia. Berpuasa di Bulan Ramdhan merupakan satu daripada Rukun Islam. Dalam Bulan Ramadhan ini ada satu malam yang sangat istimewa dan di panggil Malam Lailatul Qadr iaitu Malam yang yang lebih baik daripada seribu bulan.

Baca Juga panduan-solat-tarawih

Kehadiran Bulan Ramadhan ini sangat dinanti - nantikan oleh semua umat islam di seluruh negara. Hal ini kerana Ramadhan merupakan bulan yang seluruhnya terdapat Rahmat, seluruhnya mendapat keampunan dan seluruhnya terdapat pembebasan dari Api Neraka.

TelegramAmalan Bulan Ramadhan
Facebook .facebook.com/Amalan 10 malam terakhir ramadhan

Definisi Puasa 

Dari Segi Bahasa : Menahan diri daripada melakukan sesuatu samada perbuatan, makan dan kata-kata.

Dari Segi Istilah : Menahan diri daripada melakukan perbuatan yang boleh membatalkan puasa dari terbit Fajar hingga terbenam Matahari bersama dengan niat.

Adakah kita perlu niat puasa setiap hari ?

  • Mazhab Syafie :  wajib bagi setiap individu berniat puasa setiap hari keran puasa merupakan ibadat sendirian yang tidak terikat satu - sama lain.
  • Mazhab Maliki : seseorang diharuskan berniat puasa sebulan pada malam Ramadhan yang pertama dan tidak wajib untuk berniat malam seterusnya.
  • Pandangan sebahagian ulama Mazhab Syafie : dibolehkan berpegang dengan pendapat Mazhab Maliki dalam hal ini sebagai langkah berhati - hati dan dalam masa sama diwajibkan berniat setiap malam Ramadhan
Lafaz Niat Puasa Ramadhan
                                                            Kredit Pejabat Mufti Wilayah

Lafaz Niat Puasa Ramadhan

Niat Lafaz puasa ramadhan adalah wajib bagi semua umat islam yang berpuasa.

Lafaz Niat Puasa Harian

                                                        Lafaz Niat Puasa Sebulan
Baca juga

Catat Ulasan

0 Ulasan