Ticker

6/recent/ticker-posts

HUKUM SWAB TEST BULAN PUASA BATAL ATAU TIDAK??

HUKUM SWAB TEST BULAN PUASA
                                                                

HUKUM SWAB TEST BULAN PUASA BATAL ATAU TIDAK??

HUKUM SWAB TEST BULAN PUASA BATAL ATAU TIDAK??

Kementerian Kesihatan Malaysia menjelaskan bahawa terdapat dua kaedah yang dilakukan dalam mengenalpasti sama ada individu tersebut positif COVID-19 atau tidak. Antara dua kaedah tersebut ialah melalui Nasopharyngeal dan Oropharyngeal swab.

Baca juga selawat-wirid-antara-solat-sunat-tarawih

Nasopharyngeal merupakan kaedah dimana alat swab akan dimasukkan didalam rongga hidung indivu tersebut sehingga ke rongga hidung paling atas yang di kenali sebagai Nasopharynx. Kedalam alat swab yang masuk ke dalam rongga hidung paling atas bagi kakak - kakak ialah 4.8 M manakala bagi dewasa 8-12cm untuk mengambil sampel mukus (Lendir).

Kaadah Oropharyngeal pula alat sawb dimasukkan didalam mulut untuk mengambil sampel mukus juga. alat swab tersebut masuk kedalam mulut sehingga ke belakang anak tekak yang di panggil Oropharynx. Menurut Menteri (Hal Ehwal Agama) , Datuk Dr Zulkifli Al Mohamad Al-Bakri, jika dilihat kaedah  Nasopharyngeal swab yang digunakkan ia tidaklah dimasukkan sehingga sampai ke rongga (jauf) iaitu rongga hidung paling atas dan hukum swab test bulan puasa ia tidak membatalkan puasa.

Telegram https://klinik hukum hakam puasa

Hukum Swab Test Bulan Puasa

Jika dilihat pula pada kaedah Oropharyngeal swab pula, ia dimasukkan sehingga ke kawasan belakang anak tekak ( Oropharynx) tidaklah sampai ke halkum. Maka ia bukan merupakan satu perbuatan yang mengeyangkan atau menghilangkan dahaga tetapi ia adalah kaedah perubatan maka ia juga termasuk perkara yang tidak membatalkan puasa. Maka hukum swab test kaedah ini juga tidak membatalkan puasa.

Menurut Datuk Dr Zulkifli, ia selaras dengan keputusan yang dikeluarkan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Muzakah Khas kali ke-3 yang telah bersidang pada 21 April 2020 yang mengatakan kaedah tersebut tidak membatalkan puasa seperti yang telah diterangkan diatas. Maka Hukum swab test bulan puasa tidak membatalkan puasa.

Baca juga

Catat Ulasan

0 Ulasan