Ticker

6/recent/ticker-posts

Beza Wifi 2.4 GHz dan 5 GHz

Beza Wifi 2.4 GHz dan 5 GHz

Kebiasaan apabila anda menukar kepada router baru yang dibekalkan oleh Internet Service Provider ISP mesti akan akan terjumpa perkataan terma "Dual Band". mesti anda tertanya - tanya apa maksud Dual Band.

Selain itu terma inu juga anda biasa jumpa pada Telefon Mobile anda apabila anda ingin melakukan tethering hotspot data telefon mudah alih anda. Jadi apakah yang dimaksudnye dengan terma "Dual Band"?

untuk pengetahuan semua, Terma "Dual Band" ini membawa maksud berkaitan jalur lebar yang anda gunakan. Maksudnya seandainya Wifi anda mempunyai terma "Dual Band" bermaksud wifi anda mempunyai dua jenis jalur wifi iaitu 2.4 GHz dan 5 GHz. 

Apa Beza Wifi 2.4 GHz dan 5 GHz?

untuk pengetahuan semua beza wifi 2.4 GHz dan 5 GHz adalah dari segi wifi itu dalam memancar singal router tersebut kepada pengguna.

Kebaisanyaan sekirannya anda memilih wifi 2.4 GHz ia boleh menyokong kelajuan 450 mbps atau 600 mpbs iaitu bergantung pada jenis router masing - masing manakala kebiasaan untuk 5 GHz ia boleh capai ke 1300 mbps.

Wifi 2.4 GHz ini sangat sesuai digunakan apabila anda ingin menggunakan pada jarak yang jauh dan boleh menembusi dinding. Sekirannya anda menggunakan Wifi 2.4 GHz pada keadaan dekat makan kelajuan internet tersebut akan lambat.

Wifi 5 GHz pula sesuai digunakan pada sambungan internet dekat dengan router. apabila anda menggunakan wifi 5 GHz dekat dengan router maka ia akan mencapai kelajuan yang lebih laju daripada wifi 2.4 GHz manakalan apabila anda menggunakan Wifi 5 GHz untuk sambungan yang jauah daripada router maka kelajuannya lebih perlahan daripada Wifi 2.4 GHz.

Kesimpulannya, perbezaan wifi 2.4 GHz dan 5 GHz untuk kegunaan didalam kawasan rumah yang kecil tidak mempunyai banyak perbezaan namun seandainya rumah anda besar anda boleh memilih untuk membuat sambungan internet Wifi 2.4 GH z atau 5 GHz.

Beza Wifi 2.4 GHz dan 5 GHz



Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Oooo ok, now faham dah perbezaannya. Kalau rumah kecil, mana2 pun boleh guna. Ni kes kalau rumah besar, make sure jgn salah pilih router.

    BalasPadam