Ticker

6/recent/ticker-posts

Jangan Kongsi Screen Short Sijil Digital Vaksin Di Media Sosial

Jangan Kongsi Screen Short Sijil Digital Vaksin Di Media Sosial

Jangan Kongsi Screen Short Sijil Digital Vaksin

Pemberian vaksin di Malaysia teruskan ditingkatkan bai memastikan semua rakyat mengambil vaksin. Hampir 40peratus rakyat di Malaysia telah vaksin samaada first dose atau 2 dose vaksin. Kerajaan berharap agar semua rakyat di Malaysia mengambil vaksin.

Telegram https://t.me/didik2u
Baca Juga cara renew lesen memandu online myeg

Pemberian vaksin ini bagi memastikan penularan wabak covid-19 berkurangan dan akan hilang bagi rakyat meneruskan kehidupan seperti biasa. Di Malaysia 3 jenis vaksin yang popular diperoleh oleh rakyat ialah vaksin jenis Pfizer, Sinovac dan Astrazenaca.

Kepada rakyat yang telah lengkap 2 dose vaksin mereka akan memperoleh sijil digital di aplikasi MySejahtera. Sijil digital ini sangat penting kepada individu yang sudah lengkap vaksin bagi melakukan urusan rentas negeri, daerah dan akitiviti sosial serta dine in di kedai makan.

Sebelum ini telah tular di media sosial mengenai sebuah syarikat di negeri kedah menawarkan perkhidmatan percetakan sijil digital vaksinasi serendah RM15 melalui medium media sosial.

Menurut Timbalan Menteri Kesihatan 1, Datuk Dr. Noor Azmi Ghazali tindakan mencetak sijil digital vaksinasi ini boleh mengelirukan orang ramai dan ia bukanlah satu keperluan.

Menurut Datuk Dr. Noor Azmi Ghazali rakyat perlu tunjuk Sijil digital vaksinasi yang berada di aplikasi kasih MySejahtera sahaja tiada keperluan untuk melakukan percetakan sijil. Hal ini percetakan sijil ini akan melibatkan kos dan boleh mengelirukan bagi rakyat yang tidak ambil vaksin lagi.

Apabila disekatan jalan raya memadai menunjukkan sijil digital vaksinasi di aplikasi MySejahtera sahaja. Selain itu, rakyat juga boleh menggunakan kad vaksinasi yang diterima selepas suntikan sebagai mengantikan sijil digital sekirannya mereka tertingga handphone.

Bagi rakyat yang lengkap 2 dose vaksin, mereka memiliki kelonggaran seperti yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru - baru ini dan ini sedikit sebanyak menyukarkan golongan antivaksin ataupun yang sengaja tidak mahu mengambil vaksin menikmati kelonggaran yang diumumkan.

Akibat daripada inilah, ia akanmembuka peluang kepada golongan tidak bertanggunjawab menggunakan maklumat peribadi kita untuk tujuan berkaitan sijil digital vaksinasi.

Jangan Kongsi Screen Short Sijil Digital Vaksin

Bagi rakyat yang gemar berkongsi maklumat dimedia sosial

  • Jangan Tunjuk Status Di MySejahtera
  • Jangan Muat Naik Sijil Digital Vaksinasi dimedia sosial
  • jangan dedahkan nombor kad pengenalan dan nombor batch vaksin
Kenapa maklumat diatas tidak dibenarkan untuk dikongsi oleh tontonan umum ialah bagi membuka ruang kepada ‘pencuri’ identiti dan penggodam

Baca ini

Sumber : sinar harian


Catat Ulasan

0 Ulasan