Ticker

6/recent/ticker-posts

Perbezaan HDD dan SSD

 Perbezaan HDD dan SSD

Perbezaan HDD dan SSD


Apa itu HDD dan SSD?

  • HDD dan SSD merupakan komponen komputer yang sangat penting. Sekirannya komputer tiada HDD dan SSD maka komputer tersebut tidak dapat dihidupkan. Hal ini kerana fungsi HDD da SSD adalah menyimpan semua data dan file - file windows.

Apa Beza HDD dan SSD?

  • Beza HDD dan SSD ialah Hdd merupakan komponen penyimpan data yang lama manakala SSD komponen simpanan data yang baru. Apabila sebut sahaja baru makan teknologinya lebih canggih daripada yang lama. SSD lebih laju berbanding HDD dalam menjalankan proses kerja dan ia menjadi pilihan semua orang dan sebagai altenatif menggantikan HDD. HDD dan SS boleh dipasang pada semua komputer destop atau laptop kerana ia menggunakan sambungan jenis SATA.
Baca juga 

Hard Disk Drive HDD merupakan tempat menyimpan data dan fail pada platter seakan akan CD. Penyerapran haba HDD lebih tinggi daripada SSD dan ia lebih slow berbanding SSD.

Solid State Drive SSD mempunyai ciri yang sama dengan HDD tetapi ia lebih ringan berbanding HDD dan ia lebih Pantas berbanding HDD. SSD meyimpan data pada microchip hampiar sama dengan Pendrive. 

Catat Ulasan

0 Ulasan