Ticker

6/recent/ticker-posts

Cara Lembutkan hati anak

 Cara Lembutkan hati anak

Cara Lembutkan Hati Anak

 

Anak merupakan amanah dan anugerah dari Allah kepada ibubapa. Apbila dapat amanh itu jagalah anak dengan sebaiknya dan tunaikanlah tangungjawabmu sebaiknya dengan penuh keikhlasan dan kesabaran. Kehadiran anak dalam kehidupan merupakan penyeri kehidupan kepada semua pasangan suami isteri.

Selain itu, Anak juga merupakan ujian daripada Allah kepada kita untuk menguji kesabaran kita dalam mendidik dan membesarkan anak. Setaip ibubapa inginkan anak mereka menjadi anak yang soleh yang mentaati perintah Allah dan Menajuhi larangnya. Namun bagaimanakah cara ibubapa mendidik anak supaya anak mengikut acuan yang diimpikan.

Setiap anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu saat untuk dicorakkan oleh ibu bapanya dan kehadiran anak bukan untuk dihina, dikeji dan diperlakukan tanpa belas kasihan dan berperikemanusiaan. Rasulallah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Antara cara lembutkan hati anak ialah :

Panggil anak dengan panggilan yang lembut dan baik

Dalam berkomunikasi dengan anak, intonasi suara sangat memainkan peranan penting dalam mempengaruhi sikap seseorang anak. Maka tunjuklah cara percakapan yang baik walaupun dalam keadaan marah.
Amalkan doa

    • Letak pada tangan kita dekat atas kepala anak baca
    • Niat dalam hati lembutkan hati anak
    • Al Fatihah
    • Ayat Kursi
    • Surah Taha ayat 1 hingga 5
    • Tiup atas kepala anak
      Semoga kita semua dapat mendidik anak - anak menjadi insan yang taat pada agama dan mentaati kedua ibubapa dan orang tua. amin

 Selamat mencuba

Catat Ulasan

0 Ulasan