Ticker

6/recent/ticker-posts

PANGGILAN TEMUDUGA GRADUAN ISMP SIRI 2

 Hebahan Panggilan Temu Duga Bagi Graduan Pendidikan Universiti Awam Kelahiran Semenanjung Ke Jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Gred DG41 Untuk Pengambilan Tahun 2020 (Siri Kedua)

Apa itu ISMP ( Ijazah Sarjana Muda Pendidiakan)??

ISMP adalah Singkatan dariapda Iajzah Sarjana Muda Pendidikan ia berbeza dengan ISM iaitu Ijazah Sarja Muda. ISMP ialah untuk pelajar yang ingin menjadi guru atau menceburi bidang pendidikan. Silibus pembelajarannya berkaitan pendidikan sekolah dan untuk latihan INdustri ISMP akan menggunaka istilah LAtihan Mengajar. Apa itu LAtihan Mengajar?? Latihan Mengajar ialah pelajar ISMP akan melakukan Latihan Mengajar di sekolah - sekolah kementerian Pendidikan Malaysia.

Bagi calon lepasan ISMP UA seperti kos yang dinyatakan dibawah boleh membuat semakan sama ada anda berjaya mendapat panggilan Temuduga atau tidak. Panggilan Temuduga ini ada untuk jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan DG41. ISMP merupakan Ijazah sarjana muda Pendidikan yang membekalkan bakal guru kepada KPM. Hanya Unviversiti terpilih sahaja yang menawarkan kos pendidikan dan untuk memasuki kos pendidikan setiap calon perlu menjalani ujian medsi dan Temuduga lisan.

Antara IPTA yang menawarkan kos Pendidikan ialah UPSI,UUM,UTM,UTHM,UITM,UPM,UKM dan UIAM. IPTA menyediakan Guru untuk Sekolah menengah ia berbeza dengan IPG dimana IPG menyediakan Guru untuk sekolah Rendah. Selain itu, Lepasan Pendidikan IPTA juga ditempatkan dibawah kementerian lain contohnya ILP atau selainnya sebagai pinjaman. Seperti semua sedia maklum UPSI merupakan IPTA yang paling banyak menawarkan Kos Pendidikan. Hal ini demikian kerana, sesuai dengan nama UPSI itu sendiri iaitu Universiti Pendidikan Sultan Idris dan memang Penubuhan Unversit untuk melahirkan para guru. UPSI dinaik taraf daripada IPSI ( Institusi Perguruan Sultan Idris).

Untuk urusan Temuduga Pegambilan Guru untuk pelajar lepasa Kos Pendidikan, ianya dikendalikan sepenuhnya oleh pihak SPP dan graduan wajib mendaftar di laman sesawang tersebut.

Urusan temu duga Siri Kedua akan melibatkan opsyen – opsyen seperti berikut :
1.Pendidikan Automotif
2.Pendidikan Bahasa Cina
3.Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling
4.Pendidikan Fizik
5.Pendidikan Geografi
6.Pendidikan Kimpalan dan Fabrikasi Logam
7.Pendidikan Muzik
8.Pendidikan Islam
9.Pendidikan Moral
10.Pendidikan Seni
11.Pendidikan Penyaman Udara
12.Pendidikan Reka Cipta
berikut merupakan LINK semakan bagi Jadual Temu Duga (Siri Kedua) secara dalam talian di SINI


Catat Ulasan

0 Ulasan