Ticker

6/recent/ticker-posts

4 Kesalahan yang biasa kita lakukan ketika menggunakan Air Fryer

 4 Kesalahan yang biasa berlaku ketika menggunakan Air Fryer


                                                        Kredit Syahida Nasution

Kebanyakan rumah menggunakan Air Fryer akibat terpengaruh dengan iklan jualan Air Fryer di TV. Namun ramai dikalangan kita masih salah dalam menggunakan Air Fryer dengan betul.

Antara Kesalahannya ialah :

1. Isi Air PenuhBila air fryer diisi terlalu penuh, boleh jadi lauk yang dimasak jadi kurang masak. Kesimpulannya, Jangan tak tahu, kesalahan ini boleh juga jadi punca air fryer mudah rosak.

2. Tidak Panaskan Air Fryer terlebih dahuluAir fryer ini fungsinya hampir sama macam oven. Bahasa bahasa mudahnya, ketuhar. Ia Perlu dipanaskan terlebih dulu sebelum emnggunakannya. Jika air fryer ambil masa 5 minit untuk panas dan kita tetapkan 10 minit untuk goreng ayam, bermakna ayam hanya digoreng tanpa minyak selama 5 minit.

3. Tak membalikkan makanan : Fungsi air fryer ini walaupun bijak, tapi fungsinya sama je dengan minyak. Apa - apa jenis Lauk mentah yang dimasukkan mestilah perlu dibalikkan juga untuk mengelakkan ayam tersebut garing sebahagiaan sahaja.

4. Tak digunakan sebagai pemanggang : seperti maklumat diatas fungsi Air Fryer macam Ketuhar iaitu boleh digunakan untuk memanggang juga.

Sumber: Syahida Nasution


Catat Ulasan

0 Ulasan